Klachten

Gelukkig zijn de veruit meeste patiënten tevreden over de huisarts, de medewerkers en de praktijk als geheel. Maar misschien bent u over bepaalde zaken minder tevreden. Hier leest u wat u kunt doen met uw onvrede of klacht.

1. Probeer samen met uw huisarts het probleem op te lossen

Uw huisarts stelt het op prijs indien hij/zij de gelegenheid krijgt de oorzaak van uw klacht met u te bespreken. Dat kan ook als de klacht over een praktijkassistente, een waarnemer of een praktijkverpleegkundige gaat. Als de huisarts niet weet dat u ontevreden bent, kan hij/zij ook niet samen met u naar een oplossing zoeken. Maak hiervoor een afspraak via de assistente.

Als u de klacht een officiëler karakter wilt geven, kunt u gebruik maken van de klachtenregeling die Huisartsenpraktijk Elinkwijk heeft. Wij vragen u dan uw klacht kenbaar te maken middels het klachtenformulier dat u hier kunt downloaden of bij de assistente aan de balie kunt verkrijgen. Dit kunt u invullen en vervolgens inleveren aan de balie. De praktijkmanager zal dan contact met u opnemen over het vervolg.

2. Advies en bijstand door de klachtenfunctionaris (SKGE)

Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer 088 - 0229190.

Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.

Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kunt u vinden op www.skge.nl.


4. Klachten over de huisartsenpost
Primair Huisartsenpost Stad Utrecht heeft een eigen klachtenregeling. Hiervoor verwijzen wij u naar hun eigen website.